FALSTER & FEJØ: STORE NATUROPLEVELSER OG SMÅ UNIKKE OVERNATNINGER

vindgård i Danmark - Fejø

Reklamesamarbejde med Visit Lolland Falster

Velkommen til en 3-dages miniferie for to til Falster og Fejø. En tur, hvor vi fyldte timerne med smukke oplevelser i naturen, smagte på lokale madoplevelser og overnattede på små, unikke overnatningssteder.

* Vi var afsted i august 2024.

Dag 1.

Oplev Nordfalster: Natur, mad og glamping under stjernerne hos Himmelly

Falster hus ved Hesnæs

Allerede inden vi nåede frem til Hesnæs Havn, var jeg forelsket. De små veje gennem skoven og husene med stråtækte mure og tage gav mig en fornemmelse af, hvorfor nogle også kalder området for Falsters hjerte.

Vandretur (8 km.): Corselitze Østerskov – Start fra Hesnæs Havn

Vi startede denne naturskønne vandretur ved Hesnæs Havn, hvor der også er mulighed for at parkere bilen (klik for direkte koordinator).  Den gule rute (5 km) og røde rute (8 km) i skoven er godt afmærkede, så det er næsten umuligt at fare vild. Begge ruter går ad små, snoede stier, der fører gennem skoven og langs kysten med en fantastisk udsigt over Østersøen.

vandretur på Falster

Ruterne danner et loop, men vi blev så begejstret af udsigten over både skov og hav, at vi valgte at gå langs vandet begge veje – bare fordi her var så utrolig smukt!

corselitze skov vandring

Når skov og kyst mødes. Vær naturligvis altid opmærksom på sikkerheden, da der kan være risiko for nedstyrtning ved skrænterne.

Spis dig mæt på Hesnæs Havn – et lækkert bageri, konditori og køkken

Da vi igen var tilbage på Hesnæs Havn, var det med sultne maver. Her på Falsters Kyst landede vi lige vi i en omgang uformel stemning og et menukort, der passede perfekt til os.

Falsters Kyst - hesnæs bageri

Surdejssandwich, saft, og naturligvis en lille kage til dessert blev nydt med udsigt over havnen. Man mærker tydeligt, at her er tale om et lille samlingssted, hvor der ikke bliver gået på kompromis med kvalitetsvarerne.

Hesnæs bageri - falsters kyst

En lille avisstund. Man får lyst til at blive hængende her på Hesnæs Havn, både ude og inde.

Hesnæs strand Falster

Efter frokosten og en tur på ca. 500 meter længere ned ad vejen ramte vi Hesnæs Strand (muligt at parkere helt ved strandkanten). Stranden er lækker med fint sand, og vand der hurtigt bliver dybt, hvilket gør, at du hurtigere kommer under.

Coselitze Have & indkøb i den lokale gårdbutik

corselitze have slot

Vi nåede på en lille smuttur til Corselitze Have, hvor du fra haven kan nyde udsigten til Corselitze Gods. Et sted og et område, der er emmer af historie og er skabt med inspiration fra de engelske landskabshaver. Tag på gåtur eller slå jer ned på bænke eller græsplænen. Gratis adgang.

gårdbutik Falster

På vej til vores overnatningssted kom vi forbi Gårdbutikken Lammehave Økologi. En skøn lille selvbetjeningsbutik (åbent døgnet rundt) tilbyder alt fra fx grøntsager og lammekød til æg, honning og mel, samt et udvalg af kolonialvarer. Med lækre varer i hænderne var vi mere end klar til at tilbringe resten af dagen i selskab med en omgang hjemmelavet kartoffelpizza på vores glamping overnatning.

Glamping på Falster – overnatning for par hos Himmelly

Glamping i Danmark er i den grad kommet for at blive, og mulighederne er efterhånden mange. Himmelly er et overnatningssted, jeg længe har haft øje på, og det levede fuldstændig op til mine forventninger – en perfekt blanding af komfort, naturnærhed og ikke mindst et skønt værtskab i form af søde Amalie. Det var første gang, vi prøvede at overnatte i kuppeltelte, og selvom sådanne telte udefra måske ikke ser ud af meget, skaber de en helt særlig stemning og et utroligt rummeligt miljø. Der var god plads til både en dobbeltseng og en hyggekrog med store lænestole – alt sammen med udsigt til skoven.

glamping Falster himmelly

Alt er opbygget med den fineste kærlighed til familiens landsted og den omkringliggende natur, hvor vi som feriegæster får lov til at bo lige midt i den. De tre kuppetelte (Poppel, Belle og Hassel) ligger i hver deres lille oase i skoven.

Her fik vi tid til, at;
• Nyde en stund omkring bålet.
• Spise pizza til aftensmad (pizzaovn til fri afbenyttelse i udekøkkenet).
• Følge den snoede sti gennem skoven, hvor et par stole stod klar til at vi kunne nyde solnedgangen over markerne.
• Afslutte dagen med et varmt bad i udebruseren.
• Ligge og kigge op på himlen fra dobbeltsengen i teltet.

Alt sammen tanker fra de små stunder, der tilsammen skaber den store overnatningsoplevelse.

glamping Falster himmellys

Teltet er indrettet i et hyggeligt mix af nyt og fine genbrugsfund.

pizza og glamping Falster

Måske verdens nemmeste pizza: smøreost, nye kartofler, rødløg, samt grønne snacks fra det fine væksthus, som ligger bag udekøkkenet. Mums!

FAKTABOKS: Glamping hos Himmelly

3 kuppeltelte (glamping): 2 personers telte (muligt at tage to børn med op til 8 år – man står dog selv for evt. ekstra opredning).

Pris: 1000-1400 kr. for 2 personer (varierer efter sæson og hverdag/weekend).

Mad: Morgenmad kan tilkøbes (125 DKK pr. person). I den lille “gårdbutik” er det muligt at købe kolde drikkevarer.

Udekøkken: Fælles udekøkken med de to andre telte, hvor du finder al nødvendig køkkengrej, blus, pizzaovn, grill mm.

Toilet & bad: To toiletter og to udebrusere med varmt vand – til deling af de tre telte.

Hund: Nej

Ekstra “godt at vide”: Dobbeltseng inkl. dyner, puder, sengetøj, håndklæder, minikøleskab, stikkontakter, myggenet, lænestole, udendørs terrasse, kuglegrill og bålfad, samt en kasse brænde.

Læs mere og book dit ophold på Himmelly her.

Dag 2.

Oplev Dodekalitten på Lolland og den unikke ø-stemning på ferieøen Fejø

Dodekalitten – måske et af de mest kendte trækplastre, når man spørger, hvad man skal opleve på Lolland. Og det er virkelig ikke uden grund. Læs mere om Dodekalitten her.

dodekalitten lolland

Parker bilen på Kragenæs Havn (direkte link til parkeringsområde), og følg skiltet op til den hyggelige sti gennem skoven. Herfra vil du komme ud i det åbne landskab, hvor du får udsigt til både smålandshavet, kornmarker og, på bakketoppen Dodekalitten.

Dodekalitten lolland

Da vi kom tæt på, kunne vi høre musikken, der rungede, og vi stod der og beundrede de 7-9 meter høje stenfigurer og deres ansigter, nuancer og detaljer. Alle figurerne peger mod midten af cirklen – et fuldstændig betagende syn.

En 18 minutters sejltur bringer dig til en helt anden verden – frugtøen Fejø

æbleøen Fejø

Fejø er måske mest kendt for sine mange fantastiske æbleplantager, men her vil jeg tage dig med på et døgn fyldt med små, anderledes og hyggelige oplevelser. Fejø har virkelig vundet vores hjerter og lært os at vinke til alle, vi passerer – for på øen er der nemlig hilsepligt.

Lidt om FEJØ:

• En lille ø beliggende i Smålandsfarvandet nord for Lolland. Ideel for cykelturister, da der er ca. 7 km. fra den ene ende til den anden.
• Færge fra Kragenæs Havn til Fejø (biletter kan ikke forudbestilles). Find færgetiderne her.
• Øen har omkring 450 beboere – en meget international lokalbefolkning med 18 nationaliteter.
• Oplev det autentiske ø-liv med unikke overnatningsmuligheder.
• Oplev også: Fejø Mølle og Fejø Cider (tjek for sommeråbningstider). Gåtur ved Fejø kirke og halvøen Skalø.

Nyd udsigten og maden på Café Dybvig Havn

På de få minutter, det tog os at køre til Dybvig Havn, havde vi allerede vinket og hilst på flere lokale, og vi følte os straks hjemme – her i solskin, ved en lille havnecafe, og nu også med skøn mad på tallerkenen. Den korte historie er, at Anne og hendes mand flyttede til øen for fire år siden med ønsket om at bo tættere på naturen og beskæftige sig med en ny drøm, hvilket førte til, at hun i dag driver det lille spisested Café Dybvig. Her bliver maden tilberedt med kærlighed til kvalitetsvarer og med stor fokus på at anvende så mange lokale ingredienser som muligt. Find al information om Café Dybvig her.

Cafe Dybvig Fejø

Her på caféen er der tid – til både at skabe mad fra bunden med lokale lækre råvarer, og at give os gæster et par ekstra ferietips til vores videre tur rundt på Fejø.

dybvig havn på fejø

Dybvig Havn, en lille bitte havn, der i dén grad bidrager til den rolige og autentiske ø-stemning.

Badesteder på Fejø – øen med de to badebroer

Fejø byder om sommeren på to dejlige badebroer. Den ene ligger omkring færgehavnen, men vi valgte at besøge den på Slettern Stand, øens østligste punkt. Et charmerende stykke naturområde, hvor du også finder en shelter – her var to feriegæster allerede ankommet og igang med at slå sig ned.

sletteren strand fejø

Sletteren Strand. Fra en dag, hvor alt smagte af dansk sommeridyl.

Overnat blandt vinstokkene – velkommen til Hideaway Vingård

Resten af dagen blev tilbragt på den charmerende Hideaway Vingård, en lille økologisk vinplantage på 2,4 hektar. Bedre sommerstemning skal man lede længe efter. Foruden prøvesmagning af vin og rundtur på gården, er det muligt at overnatte i simple, hyggelige vingårdshytter. I højsommeren kan I også spise jer mætte i den lækre frokostmenu.

Vi blev mødt af den smilende Karin, indehaver af vingården, som gav os en grundig rundvisning og delte sin viden om stedet. Hele vingården emmer af sydlandsk charme med sine farverige bygninger, et væld af forskelligartede planter og naturligvis en fantastisk udsigt over vinmarkerne.

vinsmagning dansk økologisk vin fra hideaway

Selvom vi ikke er de mest erfarne vinsmagere, forstår vi godt, hvorfor Karins vin serveres på nogle af landets fineste restauranter. Der blev også købt lidt gaver med hjem, så lækkert.

minihytte hideaway vingård

Vi boede i Rondo-hytten, den største af de tre hytter på 20 kvm. Her blev vi forkælet med en smuk solnedgang fra terrassen, mens vi nød en tre-retters menu fra Hideaways måltidskasse for to.

vin og dessert og hideaway vingård

Skål i vin og klar til at nyde den lækre hjemmelavede figen-dessert. På vingården finder du også en stor figenplantage, hvilket drives økologisk, ligesom resten af gården. En så gennemført, flot og smagfuld oplevelse.

Hideaway vingård Fejø

Et kig på vingården fra oven – med Rondo-hytten helt til venstre.

FAKTABOKS: Hideaway Vingård

3 vingårdshytter (2 pers.)

Pris: 1600-1950 kr. for 2 pers. (inkl. opredning, en flaske Hideaway vin, morgenmad, samt adgang til køkkenrum, badeværelse og tandem-cykel).

Køkken, toilet & bad: Blot 25 meter fra hytten finder du et stort flot badeværelse, samt køkken.

Morgenmad: Inkluderet i overnatningspris.

Aftensmad: Muligt at tilkøbe 3 retters måltidskasse.

Hund: Velkommen (+ 100 kr.)

Læs mere om Hideaway Vingård og mulighed for ophold her.

Dag 3.

Fejø Økologiske Skovhave & et på gensyn til Falster & Fejø

Efter en lækker morgenmad på Hideaway blev det tid til at sige farvel til Karin og stedet og køre cirka 2 kilometer til Fejø Økologiske Skovhave. Her møder vi Elsa, en passioneret ildsjæl, der med stor entusiasme fylder os med nye idéer og tanker – alt imens hun giver os en rundvisning i sin imponerende spiselige skov- og permakulturhave.

Fejø Skovhave

Fejø Økologiske Skovhave har åben fra maj til september. Rundvisning efter aftale 25 39 90 08. Læs mere om Skovhaven her.

Fejø økologisk skovhave med Elsa

Vi havde desværre alt for kort tid i Skovhaven, især Thomas, som aldrig kan få nok af at lære om denne type haver, kunne have tilbragt hele dagen her.

vandretur på Falster corselitze skov

Endnu engang siger vi farvel til Lolland-Falster og Sydhavsøerne. Farvel til endnu et skønt eventyr, fyldt med smukke naturoplevelser og møder med de mange ildsjæle, der skaber rammerne om helt fantastiske ferieoplevelser. Vi ses igen!

Find også inspiration til familieferien til Lolland-Falster. Find guiden her.